Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Saknat er!!!

Publicerad 2010-04-17 20:40:19 i Familj/vänner,

Jaha, då var jag här igen... Förmodligen är det ingen som kollar här längre, men det är ok ändå. För jag saknar nog mest att skriva av mig lite tankar. Men OM någon är här inne och läser, så blir jag superglad om ni skriver en liten kommentar.

Sedan jag skrev sist har det hänt en del omtumlande saker i våra liv. Jag har fått jobb på en redovisningsbyrå här i vår lilla stad och jobbar 100% sedan en dryg månad, lilleman skolas in på dagis för fullt och J börjar skolan om två veckor. Ett nytt kapitel  i våra liv helt enkelt. Det är otroligt lyxigt att kunna gå eller cykla till jobbet, det trodde jag aldrig skulle hända igen. Vi hade precis börjat titta på lite hus i andra städer, men det var tydligen inte meningen att vi skulle lämna orten.

Jag har även kommit fram till en slutsats om mig själv... De här sista två åren har gjort mig både feg och SNÅL!!! Här är några exempel OM jag fick det här jobbet skulle jag köpa en supercool cyckel med prickig sadel som jag spanat på hela vintern... Har jag gjort det?  Svar: NEJ, För min första lön skulle jag köpa en systemkamera. Har jag gjort det? Svar: NEJ, Innan jag började på mitt nya jobb skulle jag förnya garderoben (välbehövligt). Har jag gjort det? Svar: Om man får räkna två t-shirts så har jag det... Hmmm, skulle behöva MYCKET mer!!! Imorgon ska vi kolla på ett hus. Och jag har redan bestämt mig för att inte lägga ett bud, för jag vill inte ha en  massa lån... Även om det skulle bli billigare än vi bor idag, och väldigt mycket större... Nu har Tilda sagt att hon inte vill bo där, för det ligger för långt från stan. Men titta ska vi iaf. =)

Anledningen till att jag känner så här är förmodligen att jag såg hur fort man kan förlora sin trygghet. Inom loppet av sex månader hade vi mist två jobb, samtidigt som vi sålt vårt hus för att byta upp oss. Det blev såklart svårt (omöjligt) utan jobb!!! Vi har fått känna på att vara i klorna på arbetsförmedling, a-kassa och försäkringskassa. Att vara längst ner på stegen och bli sparkad på, som min arbetsförmedlare uttryckte det... Han är inte så smidig kanske...

Men nu känner jag ett enormt behov av att säkra vår framtid genom att bygga upp ett sparkonto som inte tar slut i första taget... Vi kommer aldrig mer ta lån till något annat än att köpa hus. För OM vi haft tex billån under den här tiden, hade vi förmodligen inte fått pengarna att räcka. HEMSKA TANKE!!!

Jag tänkte att jag ska ta undan iaf 2000kr/månad och börja fixa i lägenheten. För den är trist som den är nu... Vi behöver lite "piff". Vi börjar nog med undervåningen, vilket rum vet jag inte än. Kanske vardagsrummet, dit vill jag köpa en matta, en taklampa, en fönsterlampa och någon snygg tavla alternativt en förstoring.

Om vi tar hallen behöver vi två taklampor, någon mysbelysning, skoställ och någon väggdekoration (ett väggordspråk kanske).

Och blir det köket så vill jag göra en fondvägg, slipa/lacka köksbordet, köpa taklampa och lite inredningsdetaljer.

Men, men det är en vecka kvar till lön, så jag hinner ändra mig igen. =)

Nej, nu ska jag stänga av datorn för idag.

Dagens största nyhet är att Melwin började gå. Han tog sina första steg när vi hälsade på hos kusinerna, och det stärkte självförtroendet så mycket att han nu går och går och går. <3

Ha det gott!!!

Kommentarer

Postat av: MarieLouise

Publicerad 2010-04-18 13:39:58

Hej!

Jag brukar inte gå in här, men hade inte tagit bort dig i min "följarlista" och därför såg jag din uppdatering =)

Jag tycker inte att du är snål för att du inte köpt dessa, egentligen inte livsuppehållande, saker. Jag tycker tvärtom att du tänker helt rätt som sparar lite innan du unnar dig. Jag tänker mig att man sätter en summa som lägsta "undanstoppade" och pengar över det får spenderas? För det är inte fel att visst unna ibland, enligt mig, men det ska också kännas rätt!

Roligt att du bloggar igen, jag har saknat dina tänkvärda inlägg!

Ha en skön söndag!

Kram M-L

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela