Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Långledigt och stora beslut...

Publicerad 2011-06-02 10:48:55 i Övrigt,

Nu börjar en period med helgdagar och semester, det ser jag mycket fram emot. En sista kraftansträngning för att få in de sista årsredovisningarna och deklarationerna, sedan är vi i hamn för i år. *pust* Jonas och jag har delat upp oss så mycket som möjligt för barnens skull, så vi får hela 1 vecka tillsammans i år. =) Vi hinner ju iaf inte tröttna på varandra... ;-) Men så är det väll för de flesta barnfamiljer som inte har pensionerade mor och farföräldrar som kan backa upp under sommaren.

Förra helgen hade vi loppis här i kvarteret, det gick riktigt bra!!! Vi blev av med massor av kläder som jag rensat ur barnens och mina garderober. Jag satte låga priser, så många gjorde fynd. 15kr/plagget för me & I och P op kläder gillades... =) Vi fick välbehövlig plats i källaren, och 1200kr att lägga i nöjeskuvertet. (vi kör strikt budget enligt kuvertmetoden just nu)

Anledningen till att vi tagit fram kuverten igen är att vi(jag) vill förnya en massa som blivit slitet under våra ekonomiskt tuffa år. Nu har vi ok inkomster och relativt låga utgifter, och behöver strukturera upp hur och i vilken ordning vi ska förnya oss. Eventuellt blir det faktiskt ett bilbyte i helgen... Wiiii!!! Vår Volvo har varit stabil och bra under de 5,5år vi haft den. Men nu är den 10år, och börjar kosta liiiite väl mycket i reparationer... =( Bara den här månaden har den kostat 8000kr!!! Dessutom gnisslar bromsarna, något "klonkar" under och J har backat sönder en backspegel... Ingen av oss kan/vill meka, och nu står jag inte ut med att tjata om underhållet längre... Förhoppningsvis står en sådan här fast svart på vår gård redan imorgon.


Den är riktigt snygg tycker jag, vi fick en bra deal med vinterdäck och lite annat och dessutom är det 7års garanti. Jag gillar inte att lägga så mycket pengar eg, men vi lägger faktiskt mer på Volvon som det ser ut idag... Ett ångestfyllt beslut står vi inför idag. Behålla Volvon=inga billån men höga(oförutsägbara) underhållskostnader Kia=Billån men en ny, stabil och hel bil...

Varken J eller jag är speciellt duktiga på att pruta... Men det är min pappa, och han kom som tur var och passade lilla Bus när vi provkörde. Så vi kan tacka honom för vinterdäcken på alluminiumfälg... Hahaha, själv ville jag ta fram skämskudden... Men det funkade ju... =) *Tack Pappsen*

Nu ska jag försöka komma igång med dagens utmaningar. Hoppas resten av veckan bjuder på mer possitivt än negativt... Mer om det en annan gång, kanske...

Ha det gott!!! Och krama dem du tycker om en extra gång!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela