Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Växthus

Publicerad 2014-03-11 04:40:42 i Familj/vänner, Inredning, Köpstopp, Renovering, Övrigt,

Nu är vårarbetet igång, vilket innebär trädgårdfixade för oss. Vi fixar iof i trädgården varje vår, men i år ska vi börja forma den så som vi vill ha den. Och även om jag alltid gillat en fin trädgård och självhushållning, så är det första gången jag planerar en så här stor förändring. Hoppas det blir bra och flyter på. :-)

Första beställningen av material gjordes idag, ett växthus från Skånska Byggvaror. Jag har kollat runt och ingen kan konkurrera med deras pris. Jag ville ha glas och lackad stomme. Så det blev detta, fast på 11,4kvm. (Den på bilden är 9,8)

Jag har även ringt om bygglov för trädäcket, och Nora har att man får bygga hur stort trädäck man vill om det ligger högst 120cm över mark. Så det klarar vi trots vår höga sockel. 👍

Nu ska det bara torka upp lite så kommer pappa med grävmaskinen och gräver för plintar, tar bort stubbarna från gamla häcken och planerar området runt växthuset. Innan dess ska vi kapa ner en del träd, mura igen källardörren som skulle hamna under trädäcket och ta hem sand, grus, jord, plattor, betong, rör och en himla massa brädor. :-) 

Det ska bli väldigt kul att se om vår budget håller. Jag har satt 30000kr på växthus tex. Och med några tillbehör som ventilation som känner av värmen och reglerar fönstren automatiskt, så är lite drygt 14 000kr borta redan. Jag tror att jag ligger bra till då för markarbetet. Men säkert kommer andra delar av trädgården att dra iväg istället, så vi försöker hålla koll på priserna. 

Idag har jag vab och likadant imorgon, så när liten sover surfar jag på trädgårdsbloggar och byggvaruhus. Imorgon blir det nog mer fart dock, då det gått ett dygn nu sedan sista kräkan. Så då orkar han förhoppningsvis både vara uppe och äta ordentligt igen. Stackarn har varit magsjuk sedan i lördags... <3

Ha det gott!



Kommentarer

Postat av: Cattis

Publicerad 2014-03-11 21:09:34

Vilket växthus! Ni kommer få det så fint. Före och efterbilder??? Vi har haft det samma här hemma, imorgon blir första dagisdagen den här veckan för 5 åringen, men eftersom hon var sjuk i helgen har vi haft två mysiga vårdagar hemma tillsammans.

Svar: Jag ska försöka vara ordentlig och fota. :-) Det verkar vara en elak magsjuka som går just nu, många som är sjuka...
Järnboås

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela