Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Ljus

Publicerad 2015-01-24 07:33:21 i Familj/vänner, Inredning, Pyssel, Övrigt,

Mina fröer har ofta grott dåligt eller ännu oftare grott men sedan blivit långa och klena för att sedan vissna. Jag har läst på massor om jordar, ljus- och mörkgroende fröer osv, så där tror jag det är rätt. Jag har helt enkelt tänkt att jag är för dålig. 😊

Men igår satte jag mig ner och kollade klipp på nätet om ljussättning. Jag har haft på tok för lite ljus och dessutom för varmt. Så där får jag lägga extra energi i år. Mina fröer har alltid stått i rumstemperatur även efter att de grott. Och det är fel! 

Vår källare är mest skräpförvaring just nu, så vi kommer rensa ur ett av rummen och låta plantorna bo där. Svalt är det redan om dörren hålls stängd, för det rummet har inga element. Det enda vi behöver göra är att ställa upp bord och montera belysning.

Borden kommer jag göra så enkla som möjligt, pallbockar med skiva och vaxduk på. Och belysningen får min elektrikermake fixa. Det blir kasserade ljusrörsarmaturer som vi kommer hänga i kedjor, för att kunna reglera höjden.

Det blir väldigt spännande att se om det är ljus och kyla som varit felet, eller om det är jag som sabbar för de små stackarna. 🌱🙈

Om någon vecka kommer jag så den första omgången med fröer. Bla tomat och paprika. Jag måste kolla vilka mer det är som ska sås redan nu. Ååå, vad jag tycker det här är kul!

Ha det gott!

Kommentarer

Postat av: Cattis

Publicerad 2015-01-24 12:42:59

Åh va spännande att dra igång årets odlingar. Jag har börjat nytt jobb och tvivlar starkt på att jag kommer ha nån tid alls att lägga på odlingarna i vår, men å andra sidan har jag massa fröer kvar från förra året som jag kan så och se vad jag får...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela