Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Så var julen över...

Publicerad 2013-12-28 09:06:02 i Övrigt,

... och det tycker jag är skönt! Vi har inte köpt en massa skräp i år, och inte överskridit budgeten. Igår kom dessutom en väldigt fin oväntad gest från en i vår närhet, och årets dyraste present hamnade plötsligt inte i vår budget längre. Så totalt 2000kr under vad vi budgeterat i år, blev summeringen. Det känns väldigt bra. Själv fick jag en härlig varm dunjacka från Stormberg av Jonas och fina saker till mig och hemmet av mina barn. De kan min smak! <3 Jonas fick en klocka av mig, och kläder av barnen. Även han verkar nöjd. Barnen fick saker de önskat sig, och vi hoppas de blev glada. =)
 
Idag startar jag projekt utrensning, så bildbevis på det kommer under dagen. Ett annat projekt som startar idag är att slutföra pågående saker i huset, för att kunna göra en (förhoppningsvis) bra värdering i vår. Jag har tillammans med min chef räknat på ombyggnaden av trädgården, och den kommer kosta ca 200 000kr och det tror jag inte vi kommer hinna få ihop innan sommaren. Därför vill jag få en bra värdering, så vi får utrymme i bottenlånet om inte våra sparpengar räcker. Det finns ju gränser för hur mycket vi kan spara trots köpstopp.
 
Nu kanske ni undrar vad som ska göras, det är ju trots allt en gammal uppväxt trädgård. Och den är redan charmig på många sätt, men vi saknar mysiga platser att sitta på bla, och häcken mot baksidan är dålig. Så det vi vill göra är: Gräva bort häcken, sätta upp ett högt vitt staket där häcken varit, ett större växthus vill vi också ha i den linjen, trädäck längs med hela baksidan av huset, parkering på framsidan, stenläggningar på var sida om verandan och gräva ur och grusa upp runt odlingsbäddarna.
 
När de här sakerna är gjorda kommer trädgården bli mycket mer ombonad och användbar. Dessutom räknar jag med att växthuset, odlingsbäddarna, fruktträden och bärbuskarna kommer göra oss i stort sett självförsörjande på frukt och grönsaker under iaf 3 av årets 12 månader. Och sådant gillar ju jag. =)
 
Växthuset ska även fungera som lite uterum, då vi inte kommer glasa in altanen. Så regniga och blåsiga dagar vill vi kunna ta en kopp the i växthuset. Stilen jag valt är som på bilderna nedan, och jag vet att det inte är det billigaste alternativet. Men jag tror att man ska köpa det hjärtat säger, när det gäller så här stora investeringar. Och det höjer ju värdet på huset betydligt mer än ett trist växthus med plastfönster för 1900kr. (ursäkter, ursäkter... ;-))
Visst är de vackra!!! Men jag tänker på framtiden också, den dag vi inte orkar odla och hålla på. Då är det bara att plocka bort bäddarna och använda som bara uterum.
 
Visst har jag många bra argument för att se till det estetiska istället för ekonomin här...? ;-) hehehe
 
Ha det gott!
 

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2013-12-28 12:35:36

Fin blogg du har, skall bli spännande att följa ditt köpstopp och utrensningen, mm..samtidigt som jag får lite pysselinspiration.. ;)

Kram
Sanna

Postat av: Cattis

Publicerad 2013-12-28 14:08:51

Det ska bli kul att fortsätta följa ert köpstopp nu under våren och se hur det går för er. Jag kommer definitivt fortsätta att tillverka hemmagjorda presenter och julklappar, båda mina systrar blev väldigt glada när jag erbjöd mig att sy t.ex. kuddfodral till dom I present så det verkar lovande. Vi behöver också rensa ur hemma, mannen vill bl.a. flytta sin garderob till vårt sovrum men I hans tilltänkta garderob är det fullproppat med inkastade kartonger och allt möjligt bråte... Så det finns lite att göra. Sen sparar vi ju alltid pengar till renovering, vi har kommit halvvägs till vårt mål för tillfället så det är bara att kämpa på. Lycka till önskar jag er!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela