Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Det här med köpstopp

Publicerad 2015-05-08 14:05:55 i Familj/vänner, Köpstopp, Övrigt,

Vi har ju som en del iaf vet haft köpstopp i perioder. De perioderna har jag kunnat slappna av på ett skönt sätt. Nu i höst och vinter har jag mått lite risigt av flera anledningar och "piggat upp" mig med shopping och godis... Inte optimalt... Inte så att vi ställt till med en ekonomisk katastrof, bara känslan av att inte riktigt ha koll på vart pengarna tagit vägen. Men sedan en tid tillbaka har jag känt att jag börjar bli redo att ta tag i det igen.
 
Det kommer inte bli köpstopp, som i att inte handla något och leva på noll och ingenting. Jag har gjort en budgettavla a´la Lyxfällan utifrån de senaste 6 månaderna. Och utifrån det satt en budget för oss att följa framåt. Vissa saker kostar mer än vi trott och andra har vi haft bra koll på. Först ut i operation förändring blev att fixa ner räntan på ett av våra bolån. Det skulle vi gjort redan i höstas, men det blev inte fixat då... Men nu är det klart. Och roligheter som en Stockholmsweekend, räcke till altanen, färg till verandan, kastrering av hunden osv. har också fått öronmärkta pengar i budgeten. Då mår jag bra, när jag vet att det finns pengar till det vi planerar och behöver.
 
Det är så lätt att bara köra på så länge det finns pengar på kontot. Tex hade vi planer på att byta bil i sommar. Men även om det vore skönt med 4-hjulsdrift när jag pendlar och det är snö, så får nog den gamle trotjänaren hänga med ytterligare 1-2 år och kanske längre än så. =) Sådant är så mycket lättare att se med en bra budget. Det ska bli kul att se hur mycket skillnad vi kan göra i våra fasta utgifter under ett år. Målet är att göra något extra varje månad. Det kan vara som denna veckan, göra om till ett fördelaktigare lån, eller extraamortera, kapa bort onödiga kostnader och sälja loppisprylar. Den här veckan har jag sålt för 500kr på en loppissida på fb. Ett bra sätt att ge sakerna som tar energi här en ny chans hos någon annan.
 
Om någon annan som läser här tycker ekonomi är kul, så går en ny serie på UR den heter Låna för livet. Den kan jag rekommendera, det har gått 2 av 8 avsnitt. Lite som Lyxfällan, men ändå inte. De följer fyra hushåll som säkert representerar ett snitt av många Svenska hem. Du utsätts för utmaningar som höjd ränta, amorteringskrav.(och den situationen kommer ju att komma, frågan är bara när) Väldigt intressant och sevärd serie för oss alla.
 
Och som ni ser var katten med och gjorde budgeten, men vi hittade ett utrymme i budgeten även för hunden. ;-)
 
Ha det gott!
 
 

Kommentarer

Postat av: Cattis

Publicerad 2015-05-08 21:59:57

He he snygg bild med katten där :) vad skönt att du inspirerar med ekonomi-inspiration, precis vad jag behöver just nu! Imorgon ska jag ha frysrensning och göra matlådor, det blir en bra start :)

Svar: Frysrensning är ju ett jättebra sätt att spara pengar. 👍🏻
Järnboås

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela