Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Kuvertsystemet

Publicerad 2010-01-10 22:41:29 i Övrigt,

Jag ser i mitt förra inlägg att jag aldrig förklarade kuvertsystemet ordentligt. Man behöver absolut inte vara ekonomiskt eller mattematiskt intresserad för att följa det systemet. Så här kan ett enkelt exempel på en månad se ut:

Inkomster: 30 000 kr
Räkningar: 15 000 kr
Mat: 5000 kr
Bensin: 1000 kr
Fickpengar: 2000 kr
Övriga småutgifter:2000 kr
Sparande: 5000 kr

När man gjort sin budget delar man upp mat, bensin och övrigt i sina kuvert och de pengarna är öronmärkta till just det. Jag brukade dela upp maten per vecka, så har man ett jämnt flöde hela månaden. Något som jag märkt är att det är lättare att förhandla sig med kontokort än med kontanter. Därför gillar jag det här sättet, man får full kontroll. Om man sedan stoppar ner alla kvitton i kuvertet är det lätt att kontrollera att inga onödiga varor "ramlat" ner i vagnen.

Som jag skrev tidigare, det är ett mycket enkelt system som verkligen fungerar. Sedan får man anpassa efter sin egen situation, vi kommer tex ha ett eget kuvert för blöjor. 

 Accountant 

Ha det gott!





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela