Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Stratifiering

Publicerad 2014-02-15 07:36:39 i Familj/vänner, Inredning, Pyssel, Övrigt,

Jag håller på och lär mig en massa nya ord och begrepp, bla stratifiering... ;-) Det är min önskan om fina trädgårdar som tvingar mig att läsa på om hur de olika fröerna vill behandlas för att gro. Det är verkligen en hel vetenskap, och det ska bli väldigt spännande att se om jag lyckas med någon sort alls... Mest brydd är jag över de här sorterna som ska köldbehandlas för att gro...  Eller sandpappras, eller blötläggas osv...

Igår kom paketet från Impecta med diverse fröer, och idag ska jag försöka få tag på fler minidrivhus och torv. Resten finns nog hemma. Jag hade även beställt ett set som man gör krukor av tidningspapper med. Det blir perfekt till sticklingarna. Dessutom sätter man ner hela krukan i jorden vid utplantering, så förmultnar den på 3-4 dagar. Ekonomiskt och bra, tidningar kan jag hämta hos mina föräldrar. :-)



Igår var det som väll ingen missat alla hjärtans dag. I vår familj hamnar det i skuggan av Tildas födelsedag. Hon fyllde tonåring igår, min lilla stora tjej! Men igår fick jag faktiskt blommor jag oxå. Jag blev jätteglad! <3 Först kom Jonas hem på lunchen, (jag jobbade hemifrån) med de här.

Och en stund senare fick jag den här av en fin, omtänksam vän. <3 Tack!!!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så följer jag Trädgårdskampen varje vecka. Ett mycket bra, må-bra/program. För att lära och inspireras om trädgård och odling så gick jag även med i en odlingsgrupp på fb. Det visade sig att nästan hela gänget som är med och tävlar på tvn är väldigt aktiva där. Jättekul att läsa om deras enorma intresse och se bilder och bloggar från deras privata trädgårdar. :-)

Ha det gott!

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2014-02-16 19:40:55

Oj! Här har det hänt en del sedan jag kikade in sist.. =)
Åhh tulpaner är ju bara så vacker, dom är verkligen vår för mig <3 Tufft att du fått dom att växa i vatten sådär..inte sett den varianten förr.

Hmm..mitt köpstopp går verkligen inte allt för bra..men utrensningen går i alla fall framåt.. =)

Postat av: Cattis

Publicerad 2014-02-16 21:09:56

Vi följer också trädgårdskampen, min man och jag har sett på svtplay själva efter att barnen lagt sig. Men tydligen måste det bli ändring på det för min 7-åring sa häromdagen att han också vill se... Kul :) Jag har inte facebook, det vore kul om du vill länka till din favoritdeltagares blogg...

Svar: Jag kan länka till Magda, för hon har i sin tur länkar till bloggar och hemsidor till många av de andra. :-)
Järnboås

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela