Elisborg

En blogg om inredning, renovering och vardagen i vår lilla familj.

Köpstopp

Publicerad 2014-06-22 11:29:21 i Övrigt,

Nu har vi haft en paus från vårt köpstopp i flera månader, och jag saknar faktiskt tryggheten i den... Vi är ju inte helt strikta utan har en budget för nöjen och renovering. Efter en del diskussioner om ekonomi och prioritering med en annan familj, där de båda har helt olika uppfattning om vad som ska köpas och vem som ska betala vad så längtade jag tillbaka till enkelheten ännu mer. Jag föreslog kuvertmetoden för dem, men fick inget gensvar på den. ;-) Och visst, är inte båda med på tanken är det ju ingen ide. Men det måste vara svårt att få ihop livet för övrigt om man har så olika åsikter om pengar...
 
Så igår bestämde vi oss för att imorgon måndag blir dagen vi återgår till sparsamheten, istället för efter semestern. Vi har budgeterat in pengar till utflykter och lite extra i matbudgeten till glass och grillkvällar. Då vi båda har telefoner som är på väg att ge upp, så funderar vi på att belöna oss med varsin ny. OM vi håller budgeten ordentligt! Jag tänkte att det kan ge den äkta hälften lite mer motivation att hjälpa mig(han har inte samma behov som mig av buffert och koll på kronorna). :-) Och här kommer vi använda oss av min älskade kuvertmetod. ;-) Jag skulle gärna stå på någon loppis under sommaren, för vi har massor av barnkläder som är urvuxna tex.
 
Vi har börjat skörda våra första grönsaker ur växthuset och drivbänkarna nu. Det är både gott och roligt! Inom ett par dagar kan vi ta den första gurkan, sallad har vi massor av, gårdagens färskpotatis kryddades med egen dill. Physalisen är på gång och den första lilla vattenmelonen börjar skymta bl.a. Det är spännande varje dag att gå ut i växthuset och se hur allt växer. Tyvärr har vi fått in mördarsniglar i trädgården för första gången, men jag tror de är under kontroll nu. Jag går med grillpincett morgon och kväll och plockar bort dem. Första morgonen plockade jag 237st igår hittade jag bara 1. Så det funkar om man är envis!!! 
 
Ha det gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela